Ambassadeurs van de aardappel (Wim van Gendt)
Iedere akkerbouwer kent er wel één: een collega die vol passie over zijn aardappelen praat. Zij zijn niet alleen een belangrijk 'uithangbord' naar de buitenwereld, maar hebben in de regel ook meer direct contact met hun afnemers. Aardappel Koerier ging langs bij drie van zulke ambassadeurs. In dit artikel komt Wim van Gendt uit Bemmel aan het woord.
Wim van Gendt heeft samen met zijn vrouw José en zoon Koen een akkerbouwbedrijf in Bemmel (Gld.). Op ca. 80 hectare rivierklei telen ze consumptie-aardappelen (25 ha), wintergraan (30 ha), suikerbieten (18 ha) en uien (7 ha).
Alles draait om service en kwaliteit
,,Onze klanten rékenen gewoon op de beste kwaliteit tafelaardappelen. En die verwachting moet je élk jaar weer waarmaken.'' Met deze woorden geeft Wim van Gendt uit Bemmel (Gld.) de essentie weer van verkoop direct aan de klant. Jaarlijks gaat er zo'n 500 ton aardappelen in kisten, zakjes en kratten van het erf.
Je krijgt maar één kans voor een eerste indruk. Dat spreekwoord lijkt de familie Van Gendt goed te hebben begrepen. De entree van hun bedrijf ziet er schoon en opgeruimd uit. Er zijn ruime parkeerplaatsen voor de klanten en ook niet onbelangrijk: de karakteristieke Betuwse T-boerderij is prachtig om te zien. Volgens Wim van Gendt hoort een net bedrijf er gewoon bij als je dagelijks enkele tientallen mensen op het erf krijgt. ,,We willen graag dat onze klanten terugkomen. Dan kan het niet zo zijn dat ze eerst door de modder moeten lopen voordat ze bij de aardappelautomaat aankomen. Ook dát hoort bij service en kwaliteit leveren.''
De familie Van Gendt is al vele jaren gespecialiseerd in detailverkoop van tafelaardappelen. Behalve de dagelijkse klanten aan huis, bedienen zij diverse horeca groothandels, boerderij- en landwinkels, groentewinkels, restaurants en snackcars. Jaarlijks gaat er op deze manier zo'n 500 ton aardappelen in kisten, zakjes en kratten van het erf. ,,Het is door de jaren heen eigenlijk een beetje zo gegroeid. Mijn vader is ooit met wat huisverkoop begonnen en daarna is het steeds groter geworden'', zo blikt Van Gendt senior terug. Wat volgens hem zeker een rol heeft gespeeld is dat er maar weinig akkerbouwbedrijven in de streek zijn en dat het bedrijf niet ver van Arnhem en Nijmegen ligt. ,,We hebben dus veel potentiële klanten in buurt; dat helpt natuurlijk wel om het verder uit te kunnen bouwen.''
Het areaal aardappelen bestaat voor ongeveer de helft uit tafelaardappelen (Frieslander, Bildtstar, Nicola, Bintje en Obama). De oogst hiervan wordt grotendeel via horeca-groothandel, boerderij- en landwinkels, restaurants, snackcars en huisverkoop afgezet.
Jaarrond klanten kunnen bedienen
Jaarlijks teelt het bedrijf zo'n 15 hectare tafelaardappelen. De belangrijkste drie rassen zijn Frieslander, Bildtstar en Nicola, maar ook 'oudgediende' Bintje en de vroege Obama zitten in het assortiment. ,,Met deze rassen kunnen we op dit moment al onze klanten het hele jaar rond goed bedienen'', vertelt Van Gendt. Het klantenbestand is volgens hem zeer divers, zowel in grootte als in vraag. ,,Dat gaat van enkele zakjes per week aan een groenteboer tot meerdere rolcontainers per dag voor horeca en groothandel.'' Hij benadrukt hierbij dat alle klanten - groot of klein - altijd mogen rekenen op de beste kwaliteit aardappelen. ,,Dat klinkt misschien heel voor de hand liggend, maar je moet het wel elk seizoen wáármaken. Belangrijk is dat je niet de opbrengst, maar de kwaliteit voorop zet. Zoiets vergt een andere houding dan wanneer je aardappelen voor frites verbouwt. Om Frieslanders vastkokend te houden moet je soms genoegen nemen met een minder grove partij. Dat kost kilo's, maar versterkt wél het kwaliteistverhaal naar onze afnemers toe.''
Denken in marges
Volgens Van Gendt versterkt de detailverkoop van tafelaardappelen ook het denken in marges, iets dat hij bij collega-telers veel minder bespeurt. ,,De meeste akkerbouwers zoeken het in schaalvergroting om zo de kostprijs per hectare te verlagen. In onze omgeving zijn die mogelijkheden er amper geweest, waardoor je vanzelf gedwongen wordt om meer uit de markt te halen. Hierdoor kijk je ook met andere ogen naar je afnemer: wat zou die nou het liefste willen en hoe kan je hem het beste bedienen?''
Hoewel Van Gendt zichzelf vooral als plantenteler ziet en minder als verkoper of handelaar, vindt hij het intensieve contact met afnemers wel een verrijking van het vak. ,,Het geeft gewoon veel voldoening als je een mooi product levert waar de klant ook echt blij mee is. Die extra dimensie heb je niet bij het afleveren van een vrachtwagen met fritesaardappelen.''
Imago is niet zo slecht
Hoe kijkt Van Gendt eigenlijk tegen het huidige imago van de verse aardappel aan? ,,Die is volgens mij helemaal niet zo slecht als wel eens wordt aangenomen'', vindt hij. Binnen zijn eigen klantenkring merkt hij dat de boerderij- en landwinkels goed draaien en dat de hoeveelheden geleverde aardappelen minimaal stabiel blijven. Ook merkt hij dat klanten meer belangstelling tonen voor regionaal geteelde producten, waaronder aardappelen. ,,Steeds meer mensen willen weten waar hun aardappelen vandaan komen. En ze willen er een concreet beeld bij hebben; van de boer en van het bedrijf.''
Ook de verkoop aan huis loopt volgens Van Gendt prima. Dat is voor een flink deel te danken aan de vorig jaar nieuw geplaatste aardappelautomaat, waarbij klanten ook contactloos kunnen betalen. ,,Vooral de jongere generatie, die vaak geen contant geld op zak heeft, weet ons daardoor steeds beter te vinden'', zo besluit de akkerbouwer.
De nieuwste aanwinst van het bedrijf is deze aardappel-automaat, waarmee klanten ook contactloos kunnen betalen. ,,Vooral de jongere generatie weet ons daardoor steeds beter te vinden", merkt Wim van Gendt.
Sorteren en verpakken gebeurt bijna dagelijks op het bedrijf. Met deze opstelling kan één persoon alles draaiende houden.