Terug
SPUITTECHNIEK: ‘Extra opties op veldspuit moeten toegevoegde waarde hebben’
Volgende
UIEN: 'Fusarium vraagt om een brede, structurele aanpak'
sluiten

Akkerbouw Koerier Januari 2023

SPUITTECHNIEK: Veldspuit keuren vereist precise

Nick Schuttebeld van LMB Timmerman in Swifterbant (Fl.) is bezig met het keuren van een Horsch-veldspuit. Het gaat om een demo-machine die dit seizoen - met wat kleine aanpassingen - in de praktijk moet gaan draaien. Schuttebeld keurt jaarlijks een kleine 20 veldspuiten. Dat gebeurt veelal in de wintermaanden. De allround monteur krijgt machines binnen in alle soorten en maten – en ook van alle leeftijden. ,,Je zou misschien zeggen dat aan oudere spuiten meer mankeert, maar ik zie vooral grote verschillen tussen gebruikers. We krijgen hier machines binnen van dik 20 jaar oud, maar die kunnen nog prima in orde zijn.’’

Nick Schuttebeld van LMB Timmerman in Swifterbant (Fl.)

Testbaan legt mankementen veldspuit bloot

Belangrijkste onderdeel van de veldspuitkeuring is het meten van de afgifte. Nick Schuttebeld installeert hiervoor de testkar, een zelfrijdend wagentje dat met een constante snelheid onder de spuitboom doorrijdt. De testkar heeft 24 gootjes van elk 10 centimeter breed. Daarin wordt de hoeveelheid vloeistof van elk gootje afzonderlijk opgevangen, gemeten en omgezet in een afgiftegrafiek. Zitten de zogenaamde schakelwaarden tussen 80 en 120 (inzetje links), dan is de dopafgifte in orde. Valt de waarde daarbuiten (inzetje rechts), dan is de (dop)afgifte niet goed.

Hoewel de testkar zeer nauwkeurig mankementen in de afgifte opspoort, blijft ook visuele controle noodzakelijk. ,,Doppen zijn de essentie van elke veldspuit; die moet je gewoon even goed nakijken’’, vindt Schuttebeld.

,,Spuit na het vullen meteen even de buitenrand van de fustreiniger af. Sommige middelen krijg je er nadien bijna niet meer vanaf’’, tipt Schuttebeld.

Bij veldspuiten die bovenop gevuld worden, moet een filter aanwezig zijn. ,,Maar die zitten er in de praktijk niet altijd in, wat kan leiden tot verstoppingen’’, weet Schuttebeld. Hoeveel vuil een filter kan tegenhouden, bewijst dit exemplaar.

Controleer regelmatig de oliedruk. Deze moet tussen de 1 en 3 bar zitten. Zit de waarde eronder? Dan is er waarschijnlijk sprake van lekkage in keerringen of afdichtingen.

+Colofon