,,Zit die tank nou helemaal vol met gif?'' Of: ,,Is dat spul wat u spuit niet slecht voor de bijen?'' Vrijwel elke akkerbouwer of loonwerker heeft wel eens met vragen van deze strekking te maken gehad. En wat antwoord je dan...? Akkerbouw Koerier geeft zes tips over positieve én effectieve communicatie.
Boeren zien voornamelijk de trekker en de spuit, maar mensen buiten de sector zien vooral een mooi bloeiend aardappelgewas. Wees je dus bewust van wat je communiceert.
1: Wees je bewust hóe je communiceert. In feite is alles communicatie. Ook datgene wat je niet zegt of doet. Een rommelig erf of een modderspoor op de weg zijn óók communicatie. Dat geldt ook voor een (onnodig) vuile veldspuit. Je zendt er een signaal mee uit. Vooral dát is belangrijk: je bewust zijn van hetgeen je als persoon of als bedrijf uitstraalt.
2: Blijf rustig, neem de vragensteller serieus en wees open in je antwoorden. Leg op een eenvoudige manier uit wat je aan het doen bent en waarom je dat doet. Plaatjes doen het zeker net zo goed als praatjes. Dus: laat zien welke prachtige gewassen hier (zullen) staan en wees daar zelf ook enthousiast over.
3: Verplaats je eens in die ander; bijvoorbeeld die ene fietser die een tijdje staat te kijken langs het fietspad. Hoe zou hij of zij jouw werk of bedrijf zien? En wat zou hij of zij daarvan willen weten? De meeste burgers hoeven niet te weten of je tien of twintig hectare aardappelen verbouwt. Wat ze wél willen weten is hoe je met de natuur en het landschap om je heen omgaat.
Laat zien hoe mooi je aardappelen gegroeid zijn
4: Probeer zo min mogelijk in de situatie te komen waarbij je moet reageren op negatieve berichtgeving. Daarmee win je vrijwel nooit iets. Probeer zélf de agenda te bepalen door proactief en optimistisch over jouw werk, bedrijf of sector te communiceren. Dus nogmaals: laat zien hoe prachtig die bollenvelden in bloei staan of hoe mooi die aardappelen gegroeid zijn. Zoek naar dat positieve gevoel en ga vooral niet zitten zeuren of klagen.
5: Bedenk dat het beeld van de landbouw zeker geen vaststaand gegeven is, maar voortdurend blijft veranderen. De laatste jaren bepalen NGO's en de retail in grote mate het beeld van de landbouw. Met (reclame)campagnes weten zij hun ideaalbeeld heel goed te sturen en hebben ze tal van maatschappelijke discussies op gang gekregen – denk maar aan de gifpieper, de plofkip en de megastal. Je kunt hieraan tegenwicht geven door je passie en vakmanschap voor het voetlicht te brengen. Laat zien wat je doet en vooral waaróm je dat doet. Probeer ook te zoeken naar het gezamenlijk belang. Ieder mens wil veilig, zeker, gezond en betaalbaar voedsel. Hier ligt een mooie sleutel voor positieve gesprekken.
6: Bedenk dat communicatie helemaal niet zo 'nadrukkelijk' hoeft te zijn. Iedereen gaat naar verjaardagen, buurtfeestjes of doet iets binnen een vereniging. Ook daar kun je een bijdrage leveren door positief over je vak te vertellen en uitleggen waarom je bepaalde handelingen uitvoert. En mocht het een keer uitdraaien op een negatief gesprek? Ga er gewoon niet in mee. Laat het uitdoven. En vertel daarna je eigen verhaal, waarom je het vak zo mooi vind. Enthousiasme is het sterkste wapen dat je hebt. Gebruik het!
Om effectief te kunnen communiceren is het belangrijk om je in die ander te kunnen verplaatsen. Hoe zou hij of zij jouw bedrijf zien? En wat zou hij of zij daarvan willen weten?